Hory Kyrgyzstánu

Příjezd do Kyrgyzstánu proběhl překvapivě hravě. Asi nejlehčí hranice za celou cestu. Trvalo nám to necelých 45min a to jsme půl hodiny byli na uzbecké straně. Kyrgyzstánské hranice byly jen dvě buňky a závora. Celníci úplně v pohodě. Žádné vyplňování formulářů ani prohlídka.

Dočkali jsme se toho, co jsme čekali. Krásné hory, voda a příjemné klima. Máme náskok v našem harmonogramu a tak jsme se rozhodli, že uděláme servisní den. Zastavili jsme u přehrady, postavili stany a pustili se do motorek. Radek měnil olej v převodovce. Zajíc měnil spojkový koš, který jsme koupili v Istambulu. Bohužel to nepomohlo a spojka mu pořád cuká. Já se bohužel musel pustit do kompletní renovace uložení zadní kyvné vidlice. Moc se mi to nepovedlo, protože jsem neměl originální díly. Musel jsme použít plast z pet lahve, abych nahradil původní kluzné plochy. Zlepšení je znát, ale asi to moc dlouho nevyrdží.

Ještě než jsme všechny práce dokončili, zvednul se silný vítr a do toho déšť. Klukům to zbořilo stan. Vítr do všeho oblečení , spacáků i stanů nafoukal písek a bahno. A to nás ještě to horší čekalo…. běželi jsme rychle k vodě. A sakra, vlny nám sebraly pivo. Smutně chodíme s Ráďou po břehu a hledáme. Najednou Radek něco zahlédne plavat pár desítek metrů od břehu. Že by to bylo ono? Zkusíme to? Tak jo. Svlékáme se a šup do vln. Je to pěkně studený, ale stálo to za to! Je to ono.

Pokračujeme dál na sever k Biskeku a pak k jezeru Isik Kul. Máme v plánu jet přes průsmyk Karakol ve 3452m.n.m. Cestu k průsmyku nacházíme poměrně snadno. Asfalt postupně mizí a s ním i osídlení. Už tu jsou akorát pastevci, jurty a jejich dobytek. Spíme kousek pod sedlem ve 2700m. Je  tu pěkná kosa, ale okolní příroda nám to vynahrazuje.

Druhý den pokračujeme pořád nahoru. Cesta se zhoršuje a mizí mosty. Projíždím jeden brod za Radkem a natáčím. Nedávám pozor a přímo uprostřed brodu trefím šutr. Letím přes řidítka… dlouho se nekoupu a hned zvedám motorku. Naštěstí je tu málo vody, tak do 40 cm. Po několika pokusech motor chytá a jedu ven.

Tohle byl ale jen začátek. Cesta se prudce zvedá. Motorkám dochází dech. Začínají tu sněhová pole, která se nedají projet. Jsme cca 100 výškových metrů pod vrcholem. Jdeme nahoru pěšky a hledáme průjezdy. Nejsou. Nahoře máme válečnou poradu. Jet dál, nebo to vzdát a objet jinudy? Je to asi šílenství, ale jdeme do toho!

První sněžné úseky motorky doslova přenášíme. Každý metr je hrozně těžký a vysiluje nás. Vždy přetáhneme jednu motorku a pak druhou. Další úsek pokračuje korytem potoka. Je to hrozně těžký a tak jede vždy jeden a ostatní ho jistí. Jawy se v kopcích nerozjedou a tak je vždy musíme roztlačovat. Po 4hodinách šílený dřiny jsme nahoře!! Nádherný. Připadáme si jak horolezci, kteří si nesou motorky.

Cestu dolů jsme prohlídli blbci pouze dvě první serpentiny. Byl v nich sníh, který jsme dokázali překonat. Jenže ve 3. serpentině byl nepřekonatelný sněhový splaz. Kdybychom to věděli, tak bychom nejeli. Jediná možnost je motorky stáhnout po suťovém poli dolů a pak zase nahoru. Jdem na to. Centimetr po centimetru je spouštíme dolů. Normální člověk by motorky už hodil do rokle a jel domů, ale mně se to líbí:-) cesta nahoru je snad ještě horší. Jedu z posledních sil. Ale daří se, jsme na cestě a pod urovní sněhu! Teď už se jen rychle dostat pod hranici 3.tis metrů, abychom v noci nezmrzli.

V 8hodin večer jsme už v teplém spacáku ve výšce 2800m. Jsem úplně kantáre a tak hned usnu.

Další dny pokračujeme k jezeru Isik kul. Asi to bude tím, že už jsme cestou hodně viděli, ale ani jednoho z nás neoslnilo. Aspoň se v něm vykoupeme a vypereme. Podle harmonogramu pokračujeme do Kazachstánu.

Shrnutí:
Kyrgyzstán nás okouzlil horama a shodli jsme se, že se sem někdy vrátíme. Lidi jsou pohodoví. Není to policejní stát, jak jsme byli do teď zvyklí. Ani jednou nás policie nezastavila. Potraviny i benzín bez problémů dostupné a za dobré peníze.

Další články s tagem:

1 Comment

1. Radek

Kluci,nestačím se divit.Držím palce a myslím na vás.